Språkvansker

Språkvansker handler om å ha vedvarende vansker innenfor ulike språkområder. Tidligere ble slike språkvansker omtalt som spesifikke språkvansker. Nå heter det utviklingsmessige språkforstyrrelser, eller DLD som kommer fra det engelske ordet Develompental Language Disorder. Ved DLD kan man ha vansker med ordforrådet, grammatikk, sosial bruk av språk eller oppfattelse og uttale av språklyder.

Betegnelsen brukes når barn, unge eller voksne strever med eget språk uten at man kjenner grunnen til dette. Barn med språkforstyrrelser strever med å forstå hva som blir sagt, og med å uttrykke sine idéer og følelser. Slike språkforstyrrelse kan skape utfordringer i kommunikasjonen med andre på skolen, i arbeidslivet og i det sosiale livet.

Alle barn med språkvansker er unike, og vanskene vil arte seg forskjellig hos hvert enkelt barn. Det finnes likevel noen fellestrekk som går igjen, og som gjør at vi kan anta at det dreier seg om en språkvanske:

  • Språket er forsinket sammenlignet med jevnaldrende
  • Språkvanskene er det primære problemet
  • Barnet har problemer med å forstå språk og uttrykke seg
  • Den generelle utviklingen er relativt upåvirket av språkproblemene

Man kan også ha språkvansker som følge av en diagnose, for eksempel hørselshemning/mellomørevansker, hjerneskade, Downs syndrom, autisme, med flere. Her er det snakk om at språkvansken kommer som en tilleggsvanske til hoveddiagnosen.

Noen bruker også betegnelsen «medfødt barneafasi» om DLD.

Det er svært viktig med riktig hjelp til rett tid ved språkvansker. Ta kontakt med en logoped MNLF for logopedisk oppfølging. Arbeidet består blant annet av veiledning til foresatte og direkte arbeid med barnet.

Les mer om utviklingsmessige språkforstyrrelser på Statped sine hjemmesider.

(Kilde: Noe av informasjonen er hentet fra Statped)